לסיכום, ברצונו להוסיף כמה עובדות חשובות שמטרתן לשפר את ידיעותיכן, אלה מקיפות את הקשיים של ילד היפראקטיבי בתחום החברתי - יחסים אם בני גילו, בחתום הלימודי וההתמודדות מול ביה"ס, בגיל ההתבגרות ההתמודדות מול ההורים ותרופות לשם טיפול: תודה לכולן ולהתראות בהמשך כתיבת הבלוג.................
ילדי ADHD וקשיים בתחום החברתי
פעלתנות היתר והאימפולסיביות של ילד ה- ADHD , לעיתים קרובות מרחיקה מעליו ילדים אחרים. ילדים אחרים לא אוהבים את הבוטות והכנות שלו, בפנייה מעירה ונוקבת כלפיהם. ללא ספק, ילדים אחרים מרגישים מאוימים ע"י הקלות והפתאומיות שבה ילד ADHD נעשה תוקפני, מדני, יריב או עוין. התוצאה הסופית היא שיוצא לו שם רע הכיתה או בקרב בני גילו. הניסיון לעזור לילד ADHD בבעיותיו החברתיות לא תמיד מצליח כי בד"כ ההורים או המורים לא נוכחים בזמן שהילד נמצא עם בני גילו (ברקלי 1998).
ילדי ADHD וקשיים בתחום הלימודי
"ילדים עם ADHD נתקלים בקשיים הגדולים ביותר כשהם צריכים להסתגל לדרישות ביה"ס, כשליש מאותם ילדים יישארו כיתה לפחות פעם אחת במהלך שנות לימודיהם, מה שמקשה עוד יותר על המצב הוא העובדה שיותר ממחצית מהם סובלים גם מבעיות חמורות של התנהגות מתנגדת. עובדה זו עוזרת להסביר מדוע בין 15% ל – 25% מילדי ה – ADHD יושעו ואולי אף יורחקו מביה"ס עקב בעיות המשמעת שלהם" (ברקלי, 1998 עמ' 186).
ילדי ADHD בגיל ההתבגרות
השינויים שעובר ילד מתבגר הם בתחום הגופני הנפשי והשכלי. שינויים אדירים אלו עלולים להביא לוויכוחים בלתי פוסקים, להפגנות של חוסר כבוד, למרד בסמכות ולהתנהגויות אחרות שזורעות טרור בלב ההורים בכל העולם הם עלולים להסתבך בעימותים עם בני המשפחה בתחומים הבאים: השלמת שעורי הבית, בחירה נאותה של חברים ושל מקומות בילוי, כיבוד זכויות בני המשפחה ופרטיותם, חזרה הביתה בזמן שההורים קבעו, התנהגות אחראית מחוץ לבית. צריכת אלכוהול וסיגריות ופעילות מינית .אימפולסיביות עלולה לגרום למתבגר בעל ADHD מצבי רוח וסף תסכול נמוך, או אי יכולת לצפות תוצאות מראש, מה שעלול להוביל להתפרצויות געש, לויכוחים רבים, להסלמה מהירה של עימותים ובמקרים הקיצוניים – אף לעימותים פיסיים עם הסביבה .בעיות גוברות אלו עלולות לגרור את המשפחה למשבר חמור, שהם יזדקקו לעזרה מיידית של אנשי מקצוע. אצל ילדים רגילים החושים של מבט לאחור וחשיבה תחילה, תכנון והתנהגויות מונחות יעדים מפותחים, ותופסים תפקיד חשוב יותר בחיים. לעומת ילדי ADHD שיכולות אלו יהיו פחות מפותחות (ברקלי, 1998).
תרופות לטיפול ב- ADHD
תרופות הן האמצעי הכי מפורסם והכי שנו במחלוקת לטיפול ב- ADHD. מאות מחקרים שנערכו מצביעים על כך שתרופות מעוררות, שהן הנפוצות ביותר בשימוש, הוכחו כיעילות בשיפור התנהגות, הישגים בלימודים והסתגלות חברתית אצל 50% - 95% מהילדים עם ADHD ( ברקלי 1998). תרופות אלו מסוג מתילפנידאט המוכר בשמו המסחרי, ריטלין, מגבירות את יצור הנוירוטרנסמיטורים במוח עד לרמה תקינה יותר, דבר המאפשר לילד למקד טוב יותר את הקשב ולווסת את רמת פעילותו והתנהגויותיו האימפולסיביות.
ילדי ADHD וקשיים בתחום החברתי
פעלתנות היתר והאימפולסיביות של ילד ה- ADHD , לעיתים קרובות מרחיקה מעליו ילדים אחרים. ילדים אחרים לא אוהבים את הבוטות והכנות שלו, בפנייה מעירה ונוקבת כלפיהם. ללא ספק, ילדים אחרים מרגישים מאוימים ע"י הקלות והפתאומיות שבה ילד ADHD נעשה תוקפני, מדני, יריב או עוין. התוצאה הסופית היא שיוצא לו שם רע הכיתה או בקרב בני גילו. הניסיון לעזור לילד ADHD בבעיותיו החברתיות לא תמיד מצליח כי בד"כ ההורים או המורים לא נוכחים בזמן שהילד נמצא עם בני גילו (ברקלי 1998).
ילדי ADHD וקשיים בתחום הלימודי
"ילדים עם ADHD נתקלים בקשיים הגדולים ביותר כשהם צריכים להסתגל לדרישות ביה"ס, כשליש מאותם ילדים יישארו כיתה לפחות פעם אחת במהלך שנות לימודיהם, מה שמקשה עוד יותר על המצב הוא העובדה שיותר ממחצית מהם סובלים גם מבעיות חמורות של התנהגות מתנגדת. עובדה זו עוזרת להסביר מדוע בין 15% ל – 25% מילדי ה – ADHD יושעו ואולי אף יורחקו מביה"ס עקב בעיות המשמעת שלהם" (ברקלי, 1998 עמ' 186).
ילדי ADHD בגיל ההתבגרות
השינויים שעובר ילד מתבגר הם בתחום הגופני הנפשי והשכלי. שינויים אדירים אלו עלולים להביא לוויכוחים בלתי פוסקים, להפגנות של חוסר כבוד, למרד בסמכות ולהתנהגויות אחרות שזורעות טרור בלב ההורים בכל העולם הם עלולים להסתבך בעימותים עם בני המשפחה בתחומים הבאים: השלמת שעורי הבית, בחירה נאותה של חברים ושל מקומות בילוי, כיבוד זכויות בני המשפחה ופרטיותם, חזרה הביתה בזמן שההורים קבעו, התנהגות אחראית מחוץ לבית. צריכת אלכוהול וסיגריות ופעילות מינית .אימפולסיביות עלולה לגרום למתבגר בעל ADHD מצבי רוח וסף תסכול נמוך, או אי יכולת לצפות תוצאות מראש, מה שעלול להוביל להתפרצויות געש, לויכוחים רבים, להסלמה מהירה של עימותים ובמקרים הקיצוניים – אף לעימותים פיסיים עם הסביבה .בעיות גוברות אלו עלולות לגרור את המשפחה למשבר חמור, שהם יזדקקו לעזרה מיידית של אנשי מקצוע. אצל ילדים רגילים החושים של מבט לאחור וחשיבה תחילה, תכנון והתנהגויות מונחות יעדים מפותחים, ותופסים תפקיד חשוב יותר בחיים. לעומת ילדי ADHD שיכולות אלו יהיו פחות מפותחות (ברקלי, 1998).
תרופות לטיפול ב- ADHD
תרופות הן האמצעי הכי מפורסם והכי שנו במחלוקת לטיפול ב- ADHD. מאות מחקרים שנערכו מצביעים על כך שתרופות מעוררות, שהן הנפוצות ביותר בשימוש, הוכחו כיעילות בשיפור התנהגות, הישגים בלימודים והסתגלות חברתית אצל 50% - 95% מהילדים עם ADHD ( ברקלי 1998). תרופות אלו מסוג מתילפנידאט המוכר בשמו המסחרי, ריטלין, מגבירות את יצור הנוירוטרנסמיטורים במוח עד לרמה תקינה יותר, דבר המאפשר לילד למקד טוב יותר את הקשב ולווסת את רמת פעילותו והתנהגויותיו האימפולסיביות.
בביבליוגרפיה:
ברקלי, רסל א' (1998). לשלוט ב – ADHD: מדריך מלא ומוסמך להבנת הפרעות קשב וריכוז. תל- אביב גלילה.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה