יום שלישי, 16 במרץ 2010
התייחסות למאמרו של רפאלי (2009) תקליק תצליח
אם נתייחס למאמר מנקודת מבט של ילד עם בעיות קשב וריכוז לדעתנו, התקדמות הטכנולוגיה ובמיוחד אין ספור דרכים לרכישת יידע ע"י השימוש במחשב, יכולים לסייע לילדים אלו. בניגוד לחוסר השקט התמידי, יושבים הם מרותקים אל מול מסך הטלוויזיה או המחשב. לכן אנו חושבות כי השימוש במחשב כמקור לרכישת אוריינות וידע מתאים מאוד לילדים היפראקטיבים מה דעתכן?
הירשם ל-
תגובות לפרסום (Atom)
אורנה וסיגל שלום,
השבמחקאין ספק שהמחשב הוא דבר חיבי, היכול לסייע בקשיים שונים של ילדים, לא רק קשב וריכוז. אני רואה את תרומתו גם לילדים דיסלקטים ודיסגראפים, אשר מחברתם יכולה להיות נקייה, שכן כל תיקון בה לא גורר 10 מחיקות. לא רק זאת אלא שכאשר כותבים בשגיאת כתיב, בכוחו של המחשב להציג טעות זאת ונעמנעת אי נעימות ממוריו, חבריו ומעצמו. יחד עם זאת, כיוון שישנן מגוון קשיים, ישנם ילדים שהדבר עלול לפגוע בהם. שהם צריכים את המוחשי, הדף על מנת להבין מה קוראים, שהמסך מעורר בהם סחרחורות ועוד כהנה וכהנה. עניין נוסף בהקשר זה, שישנם מחקרים שונים המצביעים על קשר בין ראיית טלוויזיה או ישיבה אל מול מסך כמעוררים בעיות קשב וריכוז, ולכן ממליצים לא לחשוף עד גיל שנה לכך.
נקודה נוספת שברצוני להתייחס הינה האם בישיבתם המרותקת אין אנו חוטאות לגבם כי לנו יותר נוח השקט הזה..האם המחשב לא עלול להוביל אותנו לאי התמודדות עם קשיהם ומתן מענה אנושי?? הרי ידוע כי לרוב קושי זה מלווה גם בקשיים נוספים, והאם אין מתעלמות מהם במתן פתרון זה..
לדעתי הכל תלוי מינון ועלינו להקפיד על כך שכן חינוך אינו שחור ולבן.
ענת אדלשטיין
אורנה וסיגל!
השבמחקאכן אתן מעלות בעיה כאובה הפוסט האחרון שלכן. גם אני בתור גננת לא עברתי השתלמות מיוחדת בנושא אלא רק נגעו בזה בשטחיות במסגרת נושאים אחרים. לדעתי מה שמורות וגננות יודעות זה מתוך נסיון וידע אישי. כשחושבים על זה רגע ההתנהלות הזו של משרד החינוך לא ממש מפתיעה... וחבל שזה כך. נשאר לקוות שאם יש לילד שלך בעיה תתקלי ברופא או מורה או גננת שבמקרה מכירים את הבעיה הזו כבר.דפנה.
היי סיגל ואורנה
השבמחקאני בהחלט חושבת (מתוך ניסיון) שהשימוש המושכל במחשב יכול בהחלט לעזור לילדים עם לקויות למידה ככלל. שכן גם ילד דיסגראפי המתקשה להעתיק מהלוח או לכתוב את שהמורה מכתיבה (שלא לדבר על שגיאות הכתיב) ונאלץ ללכת ולצלם מחברות של חבריו, לעיתים על חשבון זמן ההפסקה (סוג של עונש) ושלא לדבר על הפגיעה בדימוי העצמי של אותו ילד הנאלץ "לבקש טובות" מחבריו שכן אינו מסתדר בעצמו...ניתן היה לחסוך הרבה עוגמת נפש אם המורות היו עושות שימוש רחב יותר באפשרויות המחשב. זוהי רק דוגמא אחת מיני רבות שבהן כדאי ורצוי להשתמש במחשב.
אפרת
אני חייבת לציין כי אני ממש מסכימה לגבי ילדים עם הפרעת קשב וריכוז, משום מה ילדים אילו, שיש להם קושי לשבת במפגש ולשבת מול כיסא, מול המחשב, הפלא ופלא הם לא מויינים לקום, מניסיוני בגן, הרבה פעמים יש לי קושי להקים את אותם לדים עם הפרעת קשב ג כאשר אנו יוצאים לחצר.
השבמחקלאןרנה וסיגל היי,
השבמחקהיכולת לתקשר באמצעות קריאה וכתיבה טכנולוגית משקפת חלק מההתפתחות האורינות.אולם, עצם השימוש במחשב אינו מחולל מהפך והופך את הילדים לאוריינים.
לעניות דעתי, בתנאים מסויימים יכול המחשב לשמש סביבת עבודה התומכת באורינות וברכישתה עלמרכיביה השונים.
בחיפוש אחר פעילויות המטפחות ומפתחות אוריינות, יש לשים לב למסרים המועברים בפעילות
ובהקשר שבו היא מוגשת. אין די בפעילות המציעה לילד טקסט לקריאה או אפשרות נוחה לכתיבה. צריך לספק לו סביבה מגוונת ועשירה המזמינה את הילד לפעול, וצריך להגמיש את מסגרת הזמן כדי להתאימה במידתהצורך לרצון ולנוחות התלמידים וכן לשאר הפעילויות המתקיימות.
מנסיוני האישי, נראה כי ילדים מרגישים נוחות וביטחון ואף נהנים מגילוי המדיום ומהשימוש בו.
בחיפוש אחר דרך אימון מתאימה לילדים, נמצא שלאינטראקציה של הילד עם המחשב יכולה
להיות תרומה רבה לתהליך קליטת המידע ועיבודו. השימוש במחשב אף מסייע לילדים בעליליקויים ומקצר בתהליכים שבהם אין צורך להקפיד (כתב יד, סדר וארגון ועוד).
עירית ישראלי-לוי