יום ראשון, 2 במאי 2010



על פי מאמרם של ניר גל, ע' ונור, ט' (2001). למידה בסביבת אינטרנט בגני ילדים, הסביבה ה”מותאמת” של פיקו מאוד ידידותית לילדים וקלה לשימוש. האיקונים ברורים וניתן לילדים לקשר בין תמונה לבין הפעולה המתבקש; הילדים לא יכלו בסביבה זו "ללכת לאיבוד"; הילדים שלטו טוב מאוד בקישורים ובאייקונים התמצאו טוב בסביבת האינטרנט; מערכת פיקו אפשרה לילדים לשלוט טוב בתוכנה ללא גלישה לטעויות מרובות. המערכת עצמה מונעת מהם גלישות לטעויות,
מפני שאין יותר מדי דרכים לטעות. המערכת “מותאמת” ומאוד נוח לילדים לעבוד בה.

לעומת זאת בסביבת האינטרנט ה”אוניברסלית” "לילדים קשה להתמצא בדפדפן האקספלורר ולשייט בין
דפי האינטרנט". "הם נתקעו הרבה פעמים, וללא הנחיה צמודה הם לא יכלו להגיע לשום דבר"

לדעתנו ילדים עם בעיות קשב וריכוז עלולים להתבלבל כאשר סביבת האינטרנט היא "אוניברסלית" ריבוי הפונקציות הנדרשות על מנת לשלוט בפעולות המחשב עלולות להוביל במהירות ליאוש אצל אותם ילדים חסרי סבלנות המכונים בפינו כבעלי "פתיל קצר" לעומת זאת הסביבה "המותאמת" הנחשבת לברורה יותר, עשוייה לדעתנו, לצמצם את האפשרויות לטעות אצל ילד בעל הפרעות קשב. עובדה זו עשוייה לתרום לילדים אלו להפיק את מירב התועלת בשימושי המחשב.
מאמר: אינטרנט בגני ילדים (2001) מסמך PDF

4 תגובות:

  1. לסיגל ואורנה היי,
    בחרתי להתייחס לפסקה האחרונה שכתבתן לפיה סביבה מותאממת יכולה לעזור יותר לילדים בעלי הפרעת קשב וריכוז. מניסיוני כמורה מתוקשבת אוכל להביע את דעתי החיובית לגבי סביבות מותאמות כמו אתר אופק של מט"ח וכדו'.
    אולם, לגבי הגלישה באינטרנט דעתי שונה כיוון שהנני חושבת שהגלישה באינטרנט היא סוג של מיומנות שאנו כמורים צריכים להקנות לילדים. כאשר ילד ניגש למשימה מתוקשבת צריך ללמדו על דליית מקורות רלוונטים לנושא, מקורות מידע אמינים, מיזוג טקסטים וכדומה. כל זאת לא קורה ביום אחד אלא זהו תהליך שיש לשלבו בלמידה.
    כמו שניתן לכוון ילד היפראקטיבי או ילד עם קשב וריכוז ללמידה נכונה בזמן שכדור הריטלין משפיעה עליו כך ניתן ללמדו מיומנויות אלא.
    דבר נוסף שאליו אני רוצה להתייחס הוא שכאשר הלמידה נעשית אטרקטיבית יותר המוטיבציה של הילדים גדלה. כמו כן, יש מקום לעבודה בזוגות דבר שמפרה את שני הילדים הן מבחינה קוגנטיבית והן מבחינה חברתית.
    הפידבקים שמקבלים הילדים על עבודתם מהמורה ומהילדים מעלה את בטחונם האישי ותורמת לפן הרגשי שלדעתי הוא קטליזטור ללמידה טובה.

    השבמחק
  2. כאם לילד בעל הפרעת קשב וריכוז, זה מאוד קשה לעבוד בזוגות. מפאת חוסר הסבלנות ואי יכולת לדחות סיפוקים. כמו כן, לא תמיד אנו המורות יכולות לשבת באופן יחידני עם הילדים. מחסור בכוח אדם מהוה גורם מעקב ללמידה. ואם ישנה אפשרות לקצר תהליכים הסביבה המותאמת אכן מתאימה יותר לילדים בגיל הרך. לאחר שילמדו קרוא וכתוב ויחשפו לשפה האנגלית הם בטוח ישפרו את מיומנות הגלישה באינטרנט

    השבמחק
  3. בעיות קשב וריכוז בגיל הגן-השד לא כל-כך גדול.

    לדעתי יש היום מודעות גדולה להתפתחות הסנסומוטרית-מוטרית תחושתית, ואם אנו המורים נוכל לארגן לילדים עם טמפרמנט גבוה ובעיות קשב וריכוז,סביבה חינוכית נכונה אשר באמצעותה ניתן מענה הולם לצרכים התחושתיים היוצרים הצפה ורגישות מגעית אצל הילד,נוכל להרויח בגדול, אוירה נעימה בגן וכמו כן פתרון הולם ומספק לילדים עם קשב וריכוז.

    השבמחק
  4. חברות נכבדות
    מהי סביבה תואמת התפתחות?
    סביבה בה אנו מתחשבים ביכולויות ובכישורים של .כמו כן אנו מספקים לילד מכשירים ואביזרים המאפשרים לילד להפיג את המתח ולהירגע.
    לדוגמה: סבבית, קפצית, מזרונים, כדורים,קורה ועוד, כל אלה מפגים את המתח של הילד ומאפשרים לילד ללמוד.

    השבמחק