ברצוננו להעלות מס' נקודות ולהתייחס למאמר "והוא לבדו לומד כאן?" של ג'יי הורביץ
אנו חושבות שיצירת בלוג מפתחת את החשיבה העצמית של הילד ומקדמת מאוד את נושא ההבעה בכתב. ע"י כתיבה בבלוג הילד יוצר לו מין במה ציבורית בה אחרים יכולים להגיב לדבריו והוא אליהם בחזרה. אנו מסכימות כי באמצעות הכלי הזה תלמידים לא רק מסמנים לעצמם מקורות אינטרנטיים שמסייעים להם בלמידה סביב נושאים שונים, אלא גם תורמים למאגר ציבורי שמשרת כיתה שלמה או כיתות נוספות. הבלוג לדעתנו הוא סוג של חשיבה בקול רם, ועל מערכת החינוך לקדם נושא זה כחלק מתוכנית הלימודים. אנו מסכימות כי אין לעודד ילדים לכתוב בבלוג באופן חופשי, אלא, לכוון למידה אישית וציבורית בנושאים הנקבעים מראש ע"י המורים, שכן אנו יודעות כי ילדים עשויים לנהל בלוגים על נושאים שאינם חינוכיים.
במאמר נכתב על נושא ההבעה בכתב וצויין כי ראוי שהילד יידע לעשות את זה על הצד הטוב ביותר.
כלומר בין הייתר לכתוב ללא שגיאות כתיב בין הסוגיות שהתעוררו עם התפשטות השימוש באינטרנט נמצא, למשל, את השימוש בגופנים השונים, שהוא קל להבנה ואף להקניה. כהורים לילדים עם בעיות קשב וריכוז אנו יודעות כי בנוסף, ישנה בעיה עם שגיעות כתיב. אותם ילדים מתקשים להפנים את כללי האיות בשפה העברית ולא אחת מתקשים בהבעה בכתב. לכן, עצם העובדה כי במחשב יש את מתקן השגיאות האוטומתי, מקלה על אותם ילדים להתבטא ולתקשר עם הסביבה.
מי שמעונין לקרוא את המאמר במלואו להלן הקישור:
http://cms.education.gov.il/EducationCMS/Units/Yesodi/Hadshaniyot/Golshim/golshimb/Golshim19/Levado.htm
יום שלישי, 11 במאי 2010
הירשם ל-
תגובות לפרסום (Atom)
אורנה וסיגל!
השבמחקקראנו את הפוסט שלכן ואנו בהחלט מסכימות איתו. ההבעה בכתב של הילדים טעונה שיפור ויש לה חשיבות רבה.לבלוג יש יתרון על פני כתיבת חיבור למשל בכך שהוא עכשווי והוא מצויי בתחום בה הדור הנוכחי מצוי תרתי משמע. יש לנו כמה הסתייגויות. לדעתנו צריך להיות שלב התחלתי של עבודה על נייר. זה גם צריך להמשך במקביל לכתיבת בלוג.אסור שהבלוג יחליף לגמרי את הכתיבה על הנייר, למעט מקרים יוצאי דופןןיש בוודאי כאילו. הגבלת נושא הבלוג, כפי שאנו מתנסות בו בקורס זה הינה הכרחית כפי שכתבתן ומביאה ללצידה במקביל לאימון מיומנות הכתיבה.
המשך כתיבה פוריה ולמידה משמעותית מתמי, נעמי ודפנה.
ערב טוב אורנה וסיגל.
השבמחקכפי שאנו מתנסות בכל תיפעול הבלוג, מכירות עוד טכנולוגיות שמזמנות אותנו לחבור בין קישורים רלוונטים לנושאים שמועלים וכל זאת בתמיכה של נילי כך גם ילדים רוכשים את המיומנויות בגיל מאד צעיר, אתרי הבלוגים מהויים אמצעי ביטוי להצגת עמדות והשקפות, מסכימות שלילדים עם צרכים מיוחדים תקשורת זו נוחה ומתאימה להם ונראה שהיא מקנה להם יותר בטחון בשל האפשרויות שבכתיבה על נייר אינם, מזכיר את הלוח המחיק לילדים בגן, לא מצליח מוחקים ומנסים שוב עד שיוצא מה שרוצים ואין חשש מלהראות את מה שאת ה רוצה...
בהחלט חשוב שתהיה יד מכוונת ומלמדת יותר מאתגר מכל שיעור פרונטלי בכיתה.. במיוחד שהמחשב הינו כלי שהכי קרוב לעולמם
שיהיה ערב נפלא דפנה נעמי ותמי
לאורנה וסיגל היי,
השבמחקלא יכולתי להתעלם מהפסקה האחרונה בה כתבתן
"אותם ילדים מתקשים להפנים את כללי האיות בשפה העברית ולא אחת מתקשים בהבעה בכתב. לכן, עצם העובדה כי במחשב יש את מתקן השגיאות האוטומתי, מקלה על אותם ילדים להתבטא ולתקשר עם הסביבה."
מחד גיסא, לשילוב המחשב בביה"ס ישנם יתרונות רבים כגון: העצמת קולו של ההתלמיד, אמצעי למידה המאפשר ביטוי עצמי ויצירתי במטלות כתיבה ואיסוף מידע, שינוי בדינאמיקה של דיאלוג חינוכי ועוד.
מאידך, אין בנמצא די מחקרים לטווח ארוך המצביעים על קידום כישורי הלמידה בפרט בקרב ילדי בעלי לקויות שונות.
בשנה הבאה מקבלים תלמידי ביה"ס בו בני לומד מחשבים ניידים שיהיו תחליף לספרי הקריאה. וזאת בנוסף לסביבות לימודים שונות המשולבות בתוכנית הלימודים (בהן ה-Moodle המוכר לנו מלוינסקי).
השאלה הנשאלת היא האם המחשב לא יפגע בכישורי הכתיבה של התלמידים מבחינה תחבירית ולשונית?
זאת כנראה לא נדע בתקופה הקרובה.
שיהיה ערב קסום,
עירית ישראלי-לוי